هنر دوران تاریخی

کلیساهای سنگی لالی ‌بلا در اتیوپی

کلیساهای سنگی لالی ‌بلا

کلیساهای سنگی لالی ‌بلا در اتیوپی

کلیساهای سنگی لالی ‌بلا در قلب اتیوپی واقع شده اند. شهر لالی بلا (Lalibela) با داشتن 11 کلیسای سنگی به عنوان مقدس ترین شهر اتیوپی شناخته می شوند. این کلیسا ها به عنوان بزرگترین معابد سنگی یکپارچه جهان (Monolithic Temples) شناخته می شوند. علی رغم مطالعات بسیار در مورد این بناها و قرار گیری آنها در فهرست میراث جهانی یونسکو، آنها مملو از رمز و راز های ناشناخته بسیاری هستند. قدمت این بناها دقیقا مشخص نیست. اما طبق افسانه گفته می شود که این بنا ها در زمان سلطنت جيبري مسقيل لالی ‌بلا کنده شده اند. جيبري مسقيل (Gebre Mesqel Lalibela) در آغاز قرن سیزدهم میلادی بر اتیوپی حکومت می کرد. نام او به معنی “زنبورها او را به عنوان پادشاه می شناسند” است.

مطالعات محققان در مورد کلیساها

دیوید فلیپستون (David Phillipson) استاد باستان شناسی آفریفا در دانشگاه کمبریج، یکی از محققان کلیساهای سنگی لالی ‌بلا است. او معتقد است که کلیساهای مرکوریوس (Merkorios)، گابریل-رافائل (Gabriel-Rufael) و داناگل (Danagel) در ابتدای نیمه اول هزاه اول میلادی کنده شده اند. او در ادامه می افزاید که این بناها در ابتدا به عنوان استحکامات نظامی و یا کاخ در روزگار فروپاشی سلطنت امپراتوری اکسوم (Axumite Kingdom 100 -960 میلادی) ایجاد شده اند. اما نام لالی بلا پس از فروپاشی امپراتوری اکسوم به این کلیساها افزوده شده است.

کلیسا ها در دو گروه تقسیم بندی شده اند و دستیابی به آنها از طریق گذرگاه هایی به عمق 11 متر میسر می شود. بزرگترین کلیسا، خانه مدانه (House Of Medhane) در عمق 10 متری واقع شده است. این بنا 33 متر طول و 22 متر عرض دارد. این بناها به صورت برش صخره ها از بالا به پایین ایجاد می شدند. سپس بخش داخلی و خارجی آن ها به سبک های مختلفی کنده می شد.

داستان ساخت کلیساها در افسانه ها

بر اساس افسانه ها، گفته می شود که فرشته بر لالی بلا نازل شده و از او خواسته است تا کلیساها را بسازد. برای ساخت کلیساهای سنگی لالی ‌بلا مردان و فرشتگان با هم همکاری کردند. طی این همکاری، مردان روزها کار میکردند و فرشتگان شب ها. افسانه دیگر در مورد یکی از این کلیسا ها به نام خانه جورج (Bet Giorgis) است که به سنت جورج اهدا شده است. گفته می شود که خود سنت جورج با تسلطی که در ساخت کلیسا داشت، کارهای ساخت و ساز را هدایت نموده است.

افسانه ها ادعا می کنند که کلیساها در 24 سال ساخته شده اند. با این حال، باستان شناسان این امر را غیر ممکن می دانند. حتی امروزه نیز انجام این کار با استفاده از اسکنه های فولادی و تیغه های الماس قابل توجه است. علاوه بر این موارد، سوالات دیگری نیز در رابطه با ساخت این بناها وجود دارد. از جمله اینکه شواهدی از سنگ های تراشیده شده ازاین بناها به هنگام ساخت آنها، می بایست در اطراف کلیسا ها بر جای می ماند. اما هیچ بقایایی از سنگ های جدا شده از بنا ها به چشم نمی خورد.

کلیساهای و سوالات بی پاسخ

لالی بلا مکانی فوق العاده برای بازدید است و چیزی منحصر به فرد را برای شما ارائه می دهد که در هیچ کجای دنیا نمی توان یافت. کندن چنین ساختمان های شگفت انگیزی در داخل سنگ ها سوالات بسیاری در ذهن بشر ایجاد می کند. از جمله اینکه چگونه ساختمان ها با استفاده از ابزارهای ساده کنده شده اند؟ سنگ و خاک حفاری شده به کجا منتقل شده است؟ سنگ ها چگونه به بیرون منتقل شده اند؟ داستان “فرشتگان” از کجا سرچشمه می گیرد؟ چرا این ساختمان های قابل توجه از بالا به پایین ساخته شده اند؟ پاسخ این ها و سؤالات بسیار دیگر هنوز مشخص نشده است.

برای انجام کلیه کارهای گرافیکی به صفحات مربوطه مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *