هنر دوران تاریخی

معابد کارناک مصر باستان

معابد کارناک مصر باستان

معابد کارناک مصر باستان

مجموعه ای از معابد کارناک مصر بیش از 3000 سال پیش ساخته شده اند. با وجود بحث های زیاد در مورد قدمت این مجموعه، معابد کارناک مصر باستان بزرگترین مجموعه معابد شناخته شده روی زمین به شمار می آیند.  فیلیپ کوپنز (Philip Coppens) از این مجموعه به عنوان واتیکان مصر باستان یاد می کند. خیلی ها کارناک را به عنوان مهمترین مکان در کل مصر باستان تکریم می کنند. کارناک یک مجموعه شگفت انگیز است. معابد کارناک بزرگترین مجموعه مذهبی جهان به شمار می آیند.  نام کارناک در مصر باستان به معنای “منتخب مکان ها” است. گفتنی است که معبد اصلی کارناک  توسط بسیاری از فراعنه تغییر یافته است.

معابد کارناک مصر

ساخت و سازهای معابد کارناک مصر در زمان سلسله های میانه آغاز و تا سلسله های جدید ادامه یافت. این معابد به خدای رع یا آمون (Amun-Re) اختصاص می یافتند. یکی از ویژگی های بارز این معابد راهروهایی طولانی است که به ورودی های شرقی و غربی آن ختم می شوند. در طرفین این ورودی ها اسفنکس هایی (Sphinx – ابوالهول) قرار داده شده اند. همچنین بزرگترین قسمت مجتمع، تالار ستوندار (Hypostyle Hall) آن است. مساحت این تالار بیش از 5000 مترمربع است که 134 ستون بزرگ در آن جای گرفته اند. مرتفع ترین این ستون ها 10 متر ارتفاع دارند. این تالار بزرگترین فضا در بین ساختمان های مذهبی جهان محسوب می شود.

سایر بخش های معابد 

به غیر از بخش مربوط به آمون یا رع (Amon-Ra)، بخش های دیگری نیز در معابد کارناک مصر برای سایر خدایان ساخته شده است. از آن جمله می توان به بخش موت (Precinct of Mut)، بخش مونتو (Precinct of Montu) و معبد اخناتون اشاره نمود. البته معبد اخناتون پس از مرگ خود اخناتون تخریب شد. اخناتون یکی از فراعنه بود که می کوشید تا دین توحیدی آتون (آتن یا خدای خورشید) را ترویج دهد. همچنین ابلیسک مربوط به ملکه حتشپسوت با ارتفاعی بیش از 100 فوت و وزنی بیش از 320 تن در کارناک قرار دارد. آنگونه که در پایه اوبلیسک حک شده، این اثر در 7 ماه ساخته شده است.

موضوع های حیرت انگیز در کارناک

دو موضوع مهم در معابد کارناک مصر دیده می شود که اختلاف نظر های بسیاری در مورد آن ها وجود دارد. موضوع اول مربوط به عکس های حیرت انگیزی است که از معبد آمون-رع تهیه شده و توسط روزنامه الشرق الاوسط منتشر شده است. این تصاویر که از نقش برجسته های معبد اصلی تهیه شده اند، به وضوح یک هلیکوپتر جنگی با ملخ چرخان و دُم آن را نشان می دهند. همچنین در کنار هلیکوپتر به طرز حیرت انگیزی چندین جنگنده ما فوق صوت (مشابه نمونه های معاصر) و بمب افکن های استراتژیک دیده می شوند. هیروگلیف هایی نیز تقریباً با حکاکی های مشابه در بالای ورودی معبد ستی (Seti) در آبیدوس (Abydos) کشف شده است (برای مطالعه بیشتر به لینک مراجعه کنید). تا کنون تلاش های که به منظور توضیح، توجیه، منطقی نشان دادن و یا بی اعتبار کردن این تصاویر صورت گرفته، همگی ناموفق بوده اند.

فرا زمینی ها در مصر

موضوع دوم شواهدی از یک ابزار برش چرخشی است. این ابزار از جمله ابزار هایی است که در جریان اصلی ساخت و ساز ها مورد استفاده قرار گرفته است. باستان شناسان معتقدند که مصریان باستان در صورت عدم استفاده از این ابزارها نمی توانستند به این نتایج شگفت انگیز دست یابند. شواهد تقارن دقیق در مجسمه ها و دقتی که در برش آنها به کار رفته در تضاد کامل با ابزارهای اولیه دستی است که پیشتر در ساخت کارناک مورد استفاده قرار گرفته بودند. آیا سازندگان معبد رع یا آمون شاهد فعالیت های فرا زمینی ها بوده اند؟ یا اینکه در ساخت و ساز های خود از آنها یاری گرفته اند؟ این نظریه تا کنون رد نشده است.

معابد کارناک مصر

 

برای مشاهده خدمات طراحی گرافیک به به صفحه مربوطه مراجعه نمایید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *