هنر دوران تاریخی

دروازه خدایان در پرو

دروازه خدایان در پرو

دروازه خدایان در پرو

دروازه خدایان نام محلی باستانی است که در پرو و نزدیک دریاچه تیتیکاکا واقع شده است. این اثر باستانی در سال 1996 توسط یک راهنمای تور محلی به نام خوزه لوئیس دلگادو مامانی (Jose Luis Delgado Mamani) کشف شد. در زبان اسپانیایی این محل به پورتا د هایو مارکا (Puerta de Hayu Marca) یعنی دروازه خدایان معروف است. نمونه مشابه این اثر نیز در تیاهواناکو بولیوی به نام دروازه خورشید کشف شده است.

در اینجا یک ساختار بزرگ شبیه درب مشاهده می شود که بر روی صخره های کوه هایو مارکا (Hayu Marca) حک شده است. طول و عرض درب 7 متر بوده و در مرکز آن یک تو رفتگی به ارتفاع 2 متر دیده می شود. در وسط این تو رفتگی نیز گودی کوچک دیگری وجود دارد که بر روی صخره حک شده است. علی رغم نبود هیچ شهر باستانی و یا شهر مدرن در این حوالی، اهالی بومی این منطقه را “شهر خدایان” می نامند.

دروازه خدایان در پرو

مسیری برای ملاقات با خدایان

طبق افسانه های بومیان آمریکا، قهرمانان باستانی برای دیدار با خدایان خود از دروازه خدایان عبور می کردند. قهرمانان پس از عبور از دروازه خدایان، مستوجب جاودانگی و زندگی در کنار خدایان می شدند. همچنین در این داستان ها ذکر شده است که تعداد محدودی از این قهرمانان به دستور خدایان از دروازه خدایان به زمین بازگشته اند تا به امپراتوری های خود سرکشی کنند. از این رو این درب، دروازه ای به سرزمین خدایان محسوب می شده است.

در افسانه ای دیگر داستان آرامو مارو (Aramu Maru) یکی از کاهنان اینکاها در معبد هفت پرتو شرح داده شده است. گفته می شود که او برای فرار از دست اسپانیایی ها به همراه یک دیسک طلایی که به کلید خدایان هفت پرتو معروف است، معبد را ترک کرد. سپس او برای مخفی کردن دیسک طلایی به داخل کوه هایو مارکا رفت. آرامو مارو سرانجام به همراه سایر کاهنان طی مراسمی از دیسک طلایی استفاده کرد. سپس درب باز شد و وی از آن عبور کرد. طبق افسانه ها نوری از داخل تونلی که وی عبور کرده ساطع می شود. از زمان ثبت این محل به عنوان یک اثر باستانی توسط دولت پرو، هیچگونه کاوشی در آن صورت نگرفته است.

مفهوم “دروازه ستاره” یا مدخل (portal) به معنی دروازه ای که شخص با عبور از آن بتواند به محل های دیگر سفر کند، در افسانه ها و اسطوره های سایر فرهنگ ها مانند فرهنگ سومری نیز دیده شده است.

دروازه خدایان در پرو

 

 

برای سفارش طراحی ست اداری تماس بگیرید.

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *