خروجی گرفتن از ایندیزاین 2018 – درس 10
خروجی گرفتن از ایندیزاین (Adobe Indesign) از جمله اصلی ترین مرحل صفحه آرایی کتاب و مجله است که موجب می شود مخاطب به سادگی از مطالب منتشر شده استفاده نماید. این مرحله در بخض های زیر مورد بررسی قرار گرفته و نحوه ی اجرای آن ها توضیح داده می شود.
- نحوه Save As و Save.
- مفهوم Export.
- انواع روش های وارد کردن اسناد.
- روشهای وارد کردن تصاویر گرافیکی.
- مفهوم اصول چاپ.
- مفاهیم اولیه صفحه آرایی.
- انواع کاغذ برای چاپ.
- استاندارد طراحی بروشور.
- استاندارد طراحی کاتالوگ.
- استاندارد طراحی کتاب و مجله.
- مفاهیم مربوط به وب.
خروجی گرفتن به شیوه ی Save As و Save
یکی از روش های خروجی گرفتن از ایندیزاین Save As و Save است. جهت ذخیره کردن یک سند برای اولیین بار و از منوی فایل گزينه Save را انتخاب می کنیم. علاوه بر این از کلید های میانبر Ctrl+S نیز می توان بدین منظور استفاده نمود. در پنجره باز شده محل ذخیره سند را تعیین کرده و سپس روی Save کلیک می کنیم. اگر بخواهیم محل ذخیره و یا فرمت سند را تغییر دهیم می توانیم از گزینه Save As استفاده نماییم.
مفهوم Export یا خروجی گرفتن
جهت خروجی گرفتن از ایندیزاین به فرمت های مختلف از محیط InDesign از منوی File گزینه Expert را انتخاب کرده سپس در پنجره باز شده در کادر File Name اسم دلخواه را وارد می کنیم. سپس از کادر Save as Type نوع خروجی را تعیین می کنیم. در نهایت روی دکمه Save کلیک می کنیم. کلید میانبر این پنجره Ctrl+E می باشد.
انواع روشهای وارد کردن اسناد در ایندیزاین
پیش از خروجی گرفتن از ایندیزاین می بایست اسناد مربوطه را به این نرم افزار وارد نماییم. بدین منظور روش های گوناگونی در نظر گرفته شده است. با به کار گیری دستور جای دهی Place فایل های صوتی و تصویری، فایل های PDF، فایل هایEps ، فایل های Word ، اکسل و متون Txt و Rtf در یک سند باز شده وارد نمایید. برای این منظور از منوی File گزینه Place را انتخاب کرده و یا کلیدهای CTRL+D را می زنیم. در پنجره باز شد، فایل مورد نظر را انتخاب کرده و با موس در محل مورد نظر درگ می کنیم.
مفهوم اصول چاپ
قبل از خروجی گرفتن از ایندیزاین می بایست با مفاهیم و اصول چاپ آشنا باشیم. هر زمان که صحبت از چاپ افست می شود مشخصا با تیراژ بالا کار سر و کار داریم و انتظار ما از تیراژ بالا بهترین قیمت چاپ و بالاترین کیفیت است. حال برای رسیدن به این کیفیت بالا چندین نکته کلیدی مانند :
- انتخاب نرم افزار مناسب؛
- کالیبره بودن مانیتور طراح؛
- تنظیم درست پروفایل رنگ در خروجی کار؛
- اصلاح نور تصاویر؛
- شناخت کامل طراح با چاپ افست و مهمترین مسئله که متاسفانه در صنعت چاپ کشورمان اصلا مهم تلقی نمی شود.
- انتخاب بهترین فرمت فایل از مناسب ترین نرم افزار است.
در نرم افزارهای گرافیکی حال حاضر با پسوندهای بسیار زیادی مواجه هستیم که یکسری از این پسوندها مانند: Cdr ، Indd ، Psd و Ai مختص خود نرم افزار می باشد و معمولا برای ذخیره منبع اصلی نرم افزار کاربرد دارند. به غیر از Cdr که فرمت اختصاصی برنامه کورل (CorelDRAW) است و پروژه های انجام شده با این نرم افزار نیز معمولا با همین فرمت برای چاپ ارسال می گردد.
مزایا و معایب فرمت Jpg
به هنگام خروجی گرفتن از ایندیزاین متاسفانه در بسیاری از سایت های مربوط به چاپخانه ها از شما خواسته می شود که فایل چایی خود را با فرمت Jpg ارسال کنید. زیرا در مقایسه با فرمت های دیگر حجم کمی دارد و به ظاهر کیفیت خوبی هم دارد ولی این پسوند به هیچ عنوان مناسب چاپ افست نمی باشد. زیرا ساختار فایل Jpg این گونه است که تعداد زیادی از پیکسل ها و رنگ های با چشم غیر مسلح قابل رویت نیست. ولی در چاپ بسیار تاثیر گذار است.
در مجموع چه با نرم افزارهای وکتوری مانند ایلوستریتور، کرل، ایندیزاین کار کنیم و چه با بیت مپ مانند نرم افزار محبوب و قدیمی فتوشاپ تنها و تنها دو پیشنهاد داریم و به غیر از آن هیچ پسوند دیگری را پیشنهاد نمی کنیم. بهترین پیشنهاد دیزاین فرمت Tiff و Pdf است. این فرمت ها هم مستلزم این است که با چه نرم افزاری کار می کنیم
- ایلوستریتور، ایندیزاین، کرل دراو خروجی با فرمت Pdf : با تنظیمات Press Quality.
- فتوشاپ خروجی با فرمت Tiff : فشرده شده با آپشن LZW.
مفاهيم اوليه صفحه آرایی برای خروجی گرفتن از ایندیزاین
اطلاع از مفاهیم صفحه آرایی برای خروجی گرفتن از ایندیزاین اصل بی قید و شرط طراحی کتاب و مجله است. صفحه آرایی هنر انتخاب فونت، اندازه کلمات، فواصل خطوط، فاصله از حاشیه، ،زیبا سازی و طراحی گرافیک صفحات، جاگذاری مناسب عکس و سایر موارد مشابه می باشد. صفحه آرایی به مجموعه عمليات قبل از آماده سازی چاپ نشریه می گویند. انتخاب مناسب رنگ ها جهت چاب با کیفیت، دید خلاقانه و طراحی قوی از دیگر فاکتورهای یک صفحه آرایی مناسب است. به طور کلی می توان گفت صفحه آرایی نشریات به سه گروه مهم تقسیم بندی می شود:
- کتاب؛
- روزنامه؛
- مجله؛
صفحه آرایی روزنامه در ایندیزاین
روزنامه به دلیل داشتن خوانندگان خاص، صفحه آرایی شکیل و مناسب تاثیر بسیار زیادی در جذب مخاطب ندارد. در واقع محتوای مناسب تاثیر بسیار بیشتری دارد. هر چند در دراز مدت صفحه آرایی خوب باعث افزایش مخاطبان و همچنین پرستیژ بالای روزنامه خواهد بود. هدف از صفحه آرایی کتاب صرفا مطالعه خواننده می باشد. و اغلب گرافیک جذاب در کتاب موجب حواس پرتی مخاطب از مطلب شده و بیشتر سادگی کتاب مد نظر خواهد بود لذا در کتاب ها صفحه آرایی معمولا به معنای حروف چینی مناسب در نظر گرفته می شود و زیاد از اهمیت چندانی نسبت به جنس کاغذ و کیفیت چاپ نخواهد داشت.
صفحه آرایی در طراحی مجله در ایندیزاین
اما اهمیت صفحه آرایی در طراحی مجله به اوج خود می رسد. زیرا یکی از اصول اصلی و جذب مخاطب در یک مجله صفحه آرایی خلاقانه است. صفحه آرایی مناسب جلد و صفحات داخلی مجلات نقش اصلی در جذب مخاطب را دارند. به عبارت دیگر طراحان صفحه آرایی به غیر از مهارت خوب در گرافیک، رنگ شناسی و دیگر اصول هنر باید دانشی نیز در حوزه روانشناسی و اثرگذاری تبلیغات داشته باشند.
انواع کاغذ برای چاپ
توجه به نوع کاغذ در خروجی گرفتن از ایندیزاین بسیار حائز اهمیت است. امروزه بیش از ۳۰۰۰ نوع کاغذ مختلف، برای مصارف گوناگون، در بازار وجود دارد. ولی در صنعت کاغذسازی انواع کاغذ را به چهار گروه تقسیم می کنند:
- کاغذ و مقوای گرافیکی؛
- انواع مقوای بسته بندی؛
- کاغذ های بهداشتی؛
- کاغذ های صنعتی برای مصارف الکترونیکی؛
مصرف کننده کاغذ نیز معمولا انواع کاغذ را نسبت به مورد استفاده آن به انواع مختلف و نام گذاری می کند. کاغذ تحریر، کاغذ روزنامه، کاغذ بایپل، مقوای جلد، کاغذ کتاب و پاکت بعضی از انواع کاغذ های معمولی می باشند. بطور کلی انواع کاغذ های مورد استفاده صنعت چاپ به شرح زیر می باشند:
انواع کاغذ و مقوای مصرفی در چاپ
کاغذ روزنامه: (Paper News Print ) کاغذی ارزان قیمت که به شکل رول و ورق یافت می شود. قدرت جذب بالا داشته و معمولا برای چاپ روزنامه با ماشین افست و لترپرس (Letterpress printing) استفاده می شود.
کاغذ تحریر:(Writing Paper ) کاغذهایی که معمولا برای چاب به روش افست و برای تهیه سربرگ از آنها استفاده می شود و برای نوشتن با خود کار مناسب است.
کاغذ گلاسه مات و براق (Coated Piper & Board – Matt & Glossy ) :کاغذ های با پوشش براق یا مات که در چاپ های رنگی کیفیت خوبی می دهند. پوشش صاف و یکنواخت ای نوع کاغذ باعث شده تا گاهی به آن Surface Paper نیز اطلاق شود.
کاغذ خود کپی :(Carbonless Paper ) کاغذی با پوشش شیمیایی که شبیه به کاربن عمل می کند و یک کپی از نوشته های دست نویس را روی صفحه بعدی انتقال می دهد. این نوع کاغذ به نام NCR نیز معروف است.
کاغذ انجیلی Bible Paper : کاغذی بسیار نازک که معمولا برای چاپ کتاب های قطور و ارزشمند استفاده مي شود. این نوع کاغد به دلیل استفاده در چاپ انجیل به کاغذ انجیلی و همچنین کاغذ هندی India Paper نیز معروف است.
مقوای کارتی ( Index Board)
مقوایی در رنگ های متنوع، از این نوع مقوا برای جدا سازی بخش های مطالب در زونکن استفاده می شود. از نوع مرغوب آن نیز گاهی برای چاپ کارت ویزیت استفاده می شود.
مقوای پشت طوسی(Gray Back Board )
نوعی مقوا با گِرَم های متنوع که یک طرف آن سفید است. از این نوع مقوا در چاپ جعبه و بسته بندی های مختلف استفاده می شود.
مقوای پشت کِرِم با زرد
این نوع مقوا که کیفیتی بالا تر از مقوای پشت طوسی دارد معمولا در ساخت جعبه های و بهداشتی بکار می رود.
کاغذ و مقوای فانتزی
آن چه در بازار ایران به نام مقوای فانتزی نامیده می شود طیف وسیعی دارد که شامل مقواهایی با بافت های مختلف و تنوع رنگی بسیار است.
کاغذ پلاستیکی
نوعی کاغذ از ترکیبات پلاستیک که چاپ افست به خوبی روی آن انجام می شود. بسیار مقاوم بوده به طوری که با دست پاره نمی شود. از نوع چسبدار در لیبل محصولات استفاده می کنند.
کاغذ پشت چسبدار
این نوع کاغذ که در نوع مات و براق وجود دارد در ابعاد 50×70 در بازار یافت می شود و چاپ افست به خوبی روی آن صورت می گیرد. اختصارات روی جعبه ها:
- MG Machine Glazed کاغذ یک روی براق؛
- MC Machine Coated کاغذ اندود شده؛
- MF Machine Finish کاغذ پرداخت شده؛
- ES Engine Sized کاغذ آهار خورده؛
- SC Super Calendared کاغذ بسیار صاف.
کاغذ کرافت یا کاهی (Krah Paper)
این نوع کاغذ که از خمیر چوب سولفاته تهیه شده به رنگ قهوه ای کم رنگ است و نسبتا مقاوم. از کاغذ کرافت برای بسته بندی و گاهی در کارهای فانتزی متفاوت چون پوستر و سایر موارد مشابه استفاده می شود.
کاغذ غير قابل نسخه برداری
این نوع کاغذ تمام نور دستگاه های کپی را جذب کرده و نوری منعکس نمی کند. معمولا این کاغذ ها به رنگ قرمز هستند.
ویژگی های مختلف انواع کاغذ و مقواء
به طور کلی ویژگی های مختلف را می توان به ۴ دسته کلی تقسیم کرد:
- ویژگی های فیزیکی شامل ضخامت دانسیته، بالک و وزن پایه.
- ویژگی های مکانیکی شامل مقاومت کششی، مقاومت به پاره شدن، مقاومت به ترکیدن، مقاومت به تا خوردن و غیره.
- ویژگی های شیمیایی شامل Ph کاغذ (سیستم ساخت کاغذ) واکنش پذیری کاغذ و مواد افزودنی موجود در آن با سایر مواد شیمیایی صنعت چاپ از قبیل مرکب چاپ، رنگ ها و غیره.
- ویژگی های نوری شامل روشن و مات بودن، سفیدی، زردی، درخشش و غیره.
بدیهی است که با توجه به نوع کاغذ و روش ساخت آن، ویژگی های فوق و روابط متقابل بین آنها در انواع مختلف کاغذ بسیار متغیر بوده و به طور طبیعی بر ویژگی های کاربردی آنها، اثرات تعیین کننده ای خواهد داشت. بر این اساس توجه به نوع کاغذ در خروجی گرفتن از ایندیزاین بسیار مهم است.
استاندارد طراحی بروشور و کاتالوگ در ایندیزاین
اطلاع از استانداردهای طراحی بروشور و کاتالوگ به هنگام خروجی گرفتن از ایندیزاین از دیگر موارد مهم به شمار می آید. بر این اساس در این بخش به موارد بنیادین طراحی بروشور و کاتالوگ خواهیم پرداخت.
تفاوت کاتالوگ و بروشور
بروشور کتابچه و یا راهنمای معرفی جزئیات کالا، خدمات، امکانات و غیره می باشد که از طرف تولید کننده و یا ارائه دهنده به مصرف کننده و با مشتری برای معرفی دقیق و راهنمایی در استفاده ارائه می گردد. در مقابل کاتالوگ، کتابچه و یا راهنمای معرفی کلیات کالا، خدمات، امکانات و غیره می باشد که از طرف تولید کننده و یا ارائه دهنده به مصرف کننده و یا مشتری برای معرفی کلی کالا خدمات ارائه می شود. در این راهنما بیشتر به جنبه تجاری، بازاریابی (Marketing) جذب مخاطب توجه می شود (بر عکس بروشور به جزئیات و اطلاعات کلی و نحوه استفاده می پردازد).
به طور مثال یک کارخانه دارو سازی برای معرفی محصولات خود کاتالوگ محصولات را (معمولا با برجسته نمایی در تاثیر گذاری) برای پزشک ها و داروخانه ارسال می نماید. و همین تولید کننده بروشور هر محصول را برای معرفی نحوه استفاده، معرفی ممنوعیت های استفاده در عوارض جانبی، راه های درمان در صورت استفاده نادرست را در بسته بندی هر محصول قرار می دهد.
در ایران معمولا به اشتباه تمامی راهنماهایی را که به صورت کتابچه و یا با کیفیت کاغذ و چاپ مناسب تهیه شده باشند را کاتالوگ می نامند. و تمامی راهنماهایی را که به صورت یک برگی و با تک لتی -که با استفاده از کاغذ های نازک تر تهیه شده باشند- را بدون توجه به محتوای آن بروشور می نامند.
ابعاد استاندارد طراحی
برای اعمال تنظیمات و خروجی گرفتن از ایندیزاین باید اشاره نمود که در واقع کاتالوگ و بروشور ابعاد استاندارد خاصی ندارند و مبنا نظر سفارش دهنده است. اما تعدادی از سایز هایی که کمترین دور ریز کاغذ را داشته و برای استفاده های بعدی مثلا قرار دادن درون پاکت کارایی دارد، عبارتند از سایز های:
- A4
- B4
- 14×44
- 16×48
همچنین انواع کاتالوگ در ابعاد:
- A3
- B3
- 21×58
- 23×68
- 30×63
طراحی می شوند. اما در سفارش کاتالوگ و بروشور در هر ابعادی محدودیتی وجود ندارد.
تذكر : مجددا یادآور می شویم اطلاق لفظ کاتالوگ با بروشور به یک محصول جایی به نوع کاربرد آن بستگی دارد نه به ابعاد آن.
استاندارد طراحی کتاب
در خروجی گرفتن از ایندیزاین توجه به ابعاد استاندارد طراحی کتاب بسیار مهم است. به طور کلی قطع های استاندارد کتاب بر اساس سایز کاغذهای استاندارد تعیین می شود. به صورتی که حداقل ضایعات کاغذ را شامل شود. قطع های مختلف کاغذ به شرح زیر هستند:
- خشتی: 220×220 میلی متر؛
- رحلی: 210×280 میلی متر؛
- وزیری: 165×235 میلی متر؛
- وزیری: جدید : 165×212 میلی متر؛
- رقعی: 141×212 میلی متر؛
- پالتویی: 115×210 میلی متر؛
- جیبی: 115×165 میلی متر؛
تذکر 1:
همه اندازه ها بعد از برش هستند. اندازه پیش از برش ۵ میلیمتر بیشتر از اندازه های جدول است. در نرم افزار ایندیزاین بایستی قطع Document را بر اساس انداز های جدول تعیین کنید. و برای ۵ میلیمتر محدوده برش، در قسمت Bleed از بالا ، پایین ، بیرون 5 میلیمتر و اندازه داخلی را (0) تعیین نمایید.
تذکر ۲ :
این امکان وجود دارد که در منابع گوناگون یا سفارش های متفاوت سایز ها اندکی تفاوت داشته باشند. این سری از تفاوت ها عموما دلیل خاصی ندارد. اما بهتر است اندازه قطع های مد نظر خود را از فردی که به آن سفارش می دهید بپرسید. لازم به ذکر است که اندازه حواشی عموما بر عهده کسی است که طراحی می کند. از این رو ممکن است نسبت به محتوای کتاب یا مجله تغییر نماید. به عنوان مثال فضای پیرامونی یا حاشیه کتاب های ادبی و خصوصا شعر بیش از حد معمول در نظر گرفته شود.
استاندارد فونت و سایز فونت کتاب و ویژگی های دیگر در ایندیزاین
از جمله دیگر مواردی که پیش از خروجی گرفتن از ایندیزاین می بایست به آن توجه نمود، استاندارد سازی فونت ها است. به طبع اندازه و ویژگی های فونت ها به نوع و محتوای کتاب یا مجله بستگی دارد. از سوی دیگر مخاطبین محتوا نیز از جمله فاکتور های اصلی انتخاب فونت محسوب می شوند. به عنوان مثال فونت های به کار گرفته شده برای کتاب های کودک متفاوت تر از فونت هایی خواهند بود که برای یک دائره المعارف به کار گرفته می شوند.
برای مطالعه در مورد قابلیت اینتراکتیو (Interactive) در ایندیزاین به مطالب منتشر شده در درس 9 رجوع کنید.
برای کاتالوگ صفحات در چاپ روبروی هم نیستند و بعد از خط تا و منگنه صفحات روبروی هم قرار میگیرند در صورتی که در ایندیزاین صفحات متصل هستند مثل زمانی که یک کاتالوگ بعد از صحافی و منگنه رو میبینید.
این مشکل چطوری حا میشه؟ مثلا صفحه ۲ با صفحه یکی مونده به آخر کاتالوگ توی یک صفحه متصل چاپ میشه ولی در ایندیزاین بعد از صفحه دو صفحه ۳ است.