تیتر و کاربردهای آن در صفحه آرایی
در مقاله تیتر و کاربردهای آن در صفحه آرایی سعی بر آن شده است که پس از نگاهی به چیستی تیتر ضرورت های استفاده از تیتر در صفحه آرایی پرداخته شود. هر متن در کتاب، مجله، بروشور، کاتالوگ و غیره دارای یک عنوان است، که تیتر نامیده می شود.
تیتر باعث می شود، تا مخاطب به راحتی مطلب مورد نظر را پیدا کند. همچنین تیتر باعث تمرکز خواننده بر روی موضوعی خاص می شود، و طراح می تواند با طراحی حروف مناسب تیتر، خواننده را جذب نماید. تيتر علاوه بر زیبایی باید به راحتی خوانده شود. در صفحه آرایی برای برقراری ارتباط بین نوشتار و تیتر، به چند روش می توان آنها را در کنار یکدیگر قرار داد. این موارد عبارتند از:
تصویر
انواع تیتر و کاربردهای آن
تیتر راست چین
در این حالت تیتر از سمت راست متن و موازی با آن قرار می گیرد این نوع چیدمان بیشتر در متون فارسی مشاهده می شود.
تيتر وسط چین
در مبحث تیتر و کاربردها ، تيتر وسط چین یا عنوان در بالا و وسط متن قرار می گیرد. وسط چین بودن تیتردر صفحه آرایی های سنتی بیشتر رواج دارد.
تیتر چپ چین
در این نوع طراحی تیتر از سمت چپ در امتداد متن قرار می گیرد. تیتر چپ چین معمولا برای متون انگلیسی که از چپ به راست نوشته می شود به کار می رود.
تیترتفننی
در این نوع صفحه آرایی با توجه به ذوق و سلیقه طراح همچنین محتوای مطلب، تیتر به صورت اریب، عمودی، افقی، منحنی، درهم و غیره در کنار، بالا، پایین و وسط متن قرار می گیرد.
تیتر معمولا با حروف بزرکتراز متن در صفحه می آید و برای جلب توجه مخاطب با فونت های متفاوت از متن نوشته می شود.
جایگاه قرار گیری عنوان یا تیتر در صفحه باید به گونه ای باشد که نظر بیننده را به خود جلب نماید.
رو تیتر و سوتيتر
در مبحث تیتر و کاربردها تیترها گاهی دارای رو تیتر و سوتيتر هستند. به عنوانی که قبل از تیتر نوشته می شود، روتیتر و به عنوانی که بعد از تیتر می آید، سوتيتر یا زیر تیتر گویند. سوتيتر با حروف کوچکتر از تیتر، ولی بزرگتر از متن اصلی معمولا نوشته می شود. وظیفه آن توضیح بعد از تیتر است و باعث توجه بیشتر به پیام یا مطلب تیتر می شود. بنابراین، سوتيتر باید به اندازه کافی بزرگ باشد، تا توجه لازم را در متن مطالب ایجاد کند.
بهتر است در اطراف تیتر فضای مناسبی وجود داشته باشد، تا تیتر به خوبی مشاهده شود. زیرا اگر در اطراف تیتر نوشته یا تصاویر زیادی وجود داشته باشد. فضای خاکستری اطراف مانع از خوب دیده شدن تیتر می شود.
ساده ترین نوع تیتر، تیتریک خطی می باشد. گاهی تیترها طولانی تر از آن هستند، که در یک خط جای بگیرند. اما تیتر بهتر است در یک سطر نوشته شود، تا در چندین سطر زیرا تیتر در یک سطر بیشتر مورد توجه مخاطب قرار می گیرد و چشم بیننده را به خود جلب می کند. در تصاویر زیر تیتر نظر بیننده را به خود جلب می کند و سریع تر خوانده می شود.
مناسب است، در مبحث تیتر و کاربردها رنگ تیتر با عنوان برای مشاهده بهتر، با رنگ زمینه اش دارای تضاد باشد تا به خوبی مشاهده شود، بهتر است تیتر با رنگ تیره در زمینه روشن و تیتر با رنگ روشن در زمینه تیره قرار گیرد. اگر زمینه صفحه رنگی باشد، با استفاده ازتضاد رنگی مانند رنگ های مکمل می توان به بهتر خوانده شدن تیترکمک کرد.
در تصویر پایین، قسمتی از تیتر که روی زمینه ی روشن قرار گرفته به راحتی قسمت های دیگر آن دیده نمی شود.
تیتر در فوقانی ترین قسمت صفحه
در مبحث تیتر و کاربردها همیشه تیتر در فوقانی ترین قسمت صفحه قرار نمی گیرد، در برخی از صفحات طراح تیتر را در قسمت های دیگر صفحه قرار می دهد.
برای بهتر مشاهده شدن تیتر در صفحه در اطراف تیتر می توان از فرم ، نقش یا رنگ متفاوت با زمینه استفاده کرد، تا تیتر از فضای اطراف متمایز شده و نظر مخاطب را سریع تر به خود جلب نماید.
اگر طراح از حروف دیجیتالی رایج برای تیتر یا عنوان طراحی اسم در بروشور و کاتالوک استفاده می کند، بهتر است با تغییر دادن اندازه فونت ها و یا با جابجایی حروف در صورتی که به خوانایی تیتر لطمه وارد نکند، یک تیتر مناسب و متفاوت را طراحی نماید. زیرا اگر از حروف رایج استفاده شود، تیتر یا عنوان شخصیت مشخص برای موضوع خاص را از دست می دهد.
در تصاویر طراح با جابجا کردن حروف، در یک تیتر و در تصویر دیگر با ادامه دادن قسمت هایی از حروف تیتر توانسته با استفاده از حروف دیجیتالی تیترهای متفاوتی را طراحی نماید.