هنر دوران تاریخی

باتری اشکانی یا باتری بغداد

باتری اشکانی

باتری اشکانی یا باتری بغداد

باتری اشکانی یا باتری بغداد یکی از جالب ترین و بحث برانگیز ترین آثار موجود در موزه بغداد است. این اثر یک یک ظرف سفالی است. ارتفاع این ظرف سفالی در حدود 5 تا 6 اینج است که در داخل آن یک استوانه مسی قرار داده شده است. در مرکز این استوانه میله ای آهنی بدون برخورد به آن (استوانه مسی) قرار دارد. هر دو شیء مسی و آهنی به وسیله قیر در محل خود تثبیت شده اند. شواهدی از خوردگی فلز بر روی میله آهنی مشاهده می شود. به نظر می رسد که قرار گرفتن این فلزات در داخل یک ماده اسیدی مانند سرکه یا شراب، موجب خوردگی آن ها شده اند.

محل کشف باتری اشکانی یا باتری بغداد

این آثار باستانی (باتری اشکانی یا باتری بغداد که بیش از یک مورد از آن ها شناسایی شده) در طی کاوش های 1936 در روستای قدیمی خوجوت رابه (Khujut Rabu)، در نزدیکی بغداد کشف شده اند. قدمت این دهکده در حدود 2000 سال در نظر گرفته شده است. باستان شناسان معتقدند که در دوره اشکانیان (سال 250 قبل از میلاد تا 224 میلادی) استقرار های در این محل شکل گرفته است.

باتری اشکانی یا باتری بغداد یکی از جالب ترین و بحث برانگیز ترین آثار موجود در موزه بغداد است. این اثر یک یک ظرف سفالی است.

کاربرد

تا به حال مشخص نشده است که باتری اشکانی یا باتری بغداد چه کاربردی داشته است. با این وجود نام هایی چون باتری بغداد و باتری اشکانی به آن اطلاق شده است. یکی از نظریه های غالب در مورد این یافته در سال 1938 توسط باستان شناس آلمانی ویلهلم کونیگ (Wilhelm Konig) مطرح شد. وی بر اساس مطالعات و بررسی های خود نتیجه گرفته بود که این یافته یک باتری الکریکی باستانی است. نظریه ی دیگر به این موضوع می پردازد که اثر مورد بحث وسیله ای برای نگهداری پاپیروس بوده است. در ادامه تحقیقات پیرامون این یافته، پس از جنگ جهانی دوم، ویلارد گری (Willard Gray) مطالعات دیگری در این رابطه انجام داد. وی که در آزمایشگاه جنرال الکتریک در پیتزفیلد کارکار می کرد، ماکت های این از این یافته باستانی ساخت و دریافت که این دستگاه می توانسته 2 ولت برق تولید کند.

جریان الکتریکی تولید شده به چه منظوری استفاده می شد؟

بر اساس مطالعات انجام شده این سوال که مطرح می شود که “در صورتی که این یافته یک باتری بوده، جریان تولید شده از آن به منظوری استفاده می شده است؟ چرا باستان شناسان تا کنون شواهدی در مورد استفاده از این منبع انرژی نیافته اند؟” در صورتی که این یافته به عنوان باتری مورد استفاده قرار نمی گرفته، پس کاربرد آن چه بوده است؟

در ضمن این موارد باید یاد آور شویم که عراق محل کشف باغ های معلق بابل و برج بابل بوده است. چه کسی می داند چند اثر باستانی دیگر در ارتباط با این اثر در این سرزمین باستانی پنهان شده است؟

 

مطالب بیشتر:

مراحل طراحی کارت ویزیت خاص

انجام طراحی کارت ویزیت خلاقانه

 

بازگشت به لیست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *